Regenerace svalů a její metody


Regenerace svalů a její metody

Regenerace svalů je proces opravy poškozených tkání. Regenerace probíhá v našem těle v uzavřeném kruhu až do vypotřebování veškerých stavebních materiálů. Jedná se o nahrazování odumřelých nebo opotřebovaných tkání novými. Rychlost regenerace přímo závisí na zdraví jedince, dostupnosti potravy a nápojů, fyzické a psychické zdatnosti a možnosti odpočinku. Regenerace organismu po zranění nebo nemoci je rychlejší, pokud tělo dostává zvýšený počet vitamínů a živin pro obnovu všech tělesných funkcí.

Ballancer - procedura s Tomášem VlasákemPo náročném tréninku vždy nastává výkonnostní útlum, který by měl být ideálním časem pro regeneraci svalů. Ta je důležitým faktorem kvalitního výkonu. Regenerace je definovatelná jako znovunastolení rovnováhy, protože po určitém stupni zátěže dochází k namožení svalových skupin, které může přejít až do bolestivého hojení poškozených svalových vláken. Regenerace je prostředkem, který má za úkol zamezit bolestem po výkonu. Efektivnosti regeneračních procesů lze dosáhnout zejména využitím metod aktivní regenerace po tréninku. Zjednodušeně řečeno, do svalů se při zátěži vyplavuje kyselina mléčná, která způsobuje bolestivost a snížení výkonu. Cílem regenerace je odplavit metabolity z těla co nejdříve, aby nedošlo k jejich ukládání a vzniku chronických stavů.

Hlavní metody regenerace

Masáž

Masáž je terapie, kterou se mohou aplikováním tlaku na svaly a tkáně léčit zranění, zmírňovat bolesti a stres, zlepšovat krevní oběh a uvolňovat napětí. Masáž je nejstarší formou terapie. Regenerační masáž je klidná delší masáž sloužící k uklidnění svalstva sportovce po sportovním výkonu a k zahájení procesu regenerace. Prováděná delší dobu po sportovním výkonu slouží jako pomoc k regeneraci a odplavení laktátu. Používají se spíše chladivé prostředky, častěji olejové. Masáží může být několika druhů. Nejkvalitnější je samozřejmě ruční masáž (od zkušeného maséra), ovšem díky zvyšující se kvalitě se stále častěji využívá přístrojová tlaková masáž. U přístrojové masáže je nutné správné dávkování a používání kvalitního přístroje od prověřeného výrobce. Jako velmi vhodná alternativa se ukazuje také používání masážního stroje Rolletic Original, protože sportovec se může kdykoliv masírovat sám podle individuální potřeby bez pomoci maséra.

Strečink a protahovací cvičení

Protažení a zahřátí svalů je důležité samozřejmě před každým cvičením. Jako minimální doba se uvádí deset minut. Především po silovém a silově-vytrvalostním tréninku jsou však svaly natolik poškozené, že je vhodné je znovu protáhnout a zvýšit tak regenerační efekt protahování (strečinku). Po zátěži je strečinkový efekt dlouhodobější a mocnější a proto se po tréninku doporučuje řádné protažení všech svalových skupin a úponů. Pokud tak neučiníte, mohou vás následující den svaly bolet a narůstá riziko svalového zranění při následující zátěži. Protahování po tréninku také může nahradit klasické vyklusávání nebo použití cyklotrenažeru.

Sauna a pára

Pravidelná návštěva sauny či páry může velice zefektivnit celý tréninkový cyklus. Klasicky se doporučuje 3-4 pobyty na 6-8 minut s následným ochlazením. Pokud vám nevychází čas, lze provést tzv. krátký pobyt, kdy jdeme pouze 2 pobyty na 5-8 minut. Vhodnou alternativou je také například parní box, který lze použít i tam, kde sauna není k dispozici, případně pro přípravu a nahřátí sportovce před klasickou masáží.

Otužování

Studená sprcha je výborným prostředkem pro otužování, protože po ránu nejen probudí organismus, ale také posouvá práh citlivosti těla na chlad. Otužování je velice důležitým aspektem při tréninku všeobecně. Mimo jiné je i vhodnou prevencí proti nachlazení. Otužovat své tělo lze několika způsoby:

  • ranní rozcvičky na čerstvém vzduchu
  • ranní studená sprcha
  • zimní koupání
  • cílevědomé otužování

 

Doplňkové aktivity

Důležitou metodou regenerace jsou doplňkové aktivity. Jedná-li se při tréninku o jednostrannou aktivitu (např. vytrvalostní běh) je vhodné někdy místo běhu samotného zařadit jako regeneraci třeba plavání či lehké posilování v posilovně. Plavání je obzvlášť vhodná pohybová aktivita, protože zapojuje celý pohybový aparát a nezatěžuje páteř. Tréninkové metody by měly být pestré a vést k všeobecnému rozvoji, nikoliv k jednostranné zátěži, která může po několika letech způsobit zdravotní problémy. Vhodná je také jóga, protože umožňuje zaměřit se na malé svaly tzv. páteřního korzetu a pružná páteř je nejdůležitějším základem pro fungující pohybový aparát sportovce. Regenerace by měla tvořit zpestření tréninku, nikoliv nutnost, kterou je potřeba vytrpět. Není od věci si třeba někdy prostě jen zahrát „nohejbálek“.

 

 

Rolletic original - Jan Kovář - stehnaRolletic original - Jan Kovář - ruceRolletic original - Jan Kovář - stehna - přední strana

Sportovci doporučují BS Sports!

Tři pilíře úspěšného tréninku

Regenerace

BS Sports

Divize sport a fitness
Beauty Systems s.r.o.
Republikánská 1102/45, Plzeň
budova 9
Tel.: +420 371 141 386
Email: info@beauty-systems.cz
Napište nám

Používáním této stránky souhlasíte s používáním cookies. Více informací

Nastavení cookies na této webové stránce jsou na "Povolit cookies", abychom Vám mohli umožnit nejlepší možné procházení stránek. Pokud budete pokračovat v používání tohoto webu beze změny nastavení souborů cookies v prohlížeči nebo kliknete na tlačítko "Souhlasím" pak souhlasíte s používáním cookies.

Zavřít